Munnbind og engangshansker er restavfall

Brukte munnbind og engangshansker skal ikke til gjenvinning. Kast dem som restavfall, så blir de destruert.

De siste månedene har nordmenn fått et helt nytt forhold til bruk av smittevernutstyr. Nå stiger også bruken av munnbind.

Når forbruket av engangsprodukter øker er det også viktig hva man skal gjøre med brukt utstyr som skal kastes. Mange av oss har i ryggmargen at mest mulig skal kildesorteres og resirkuleres, men dette gjelder ikke for de produktene vi bruker for å beskytte oss mot smitte.

Munnbind og hansker er restavfall
– Av smittevernhensyn er det viktig at både munnbind og hansker kastes rett i restavfallet etter bruk, sier Frode Erlandsen, daglig leder i RIR.
Pass også på at lokket på restavfallsdunken er lukket godt igjen, slik at ikke vind eller fugler kan få tak i avfallet.
Restavfallet sendes rett til forbrenning, med minst mulig håndtering underveis. Slik blir det færrest mulig punkter der smitte kan overføres til de som jobber med avfallet.

Kan ikke resirkuleres
Mange munnbind kan kanskje se ut som de er laget av papir, men de består vanligvis av materialer som ikke kan resirkuleres. Det ville uansett ikke vært ønskelig å få munnbind inn sammen med papiravfallet, siden dette kommer i kontakt med mennesker i mye større grad enn restavfallet.

Engangshansker kan være laget av flere materialer. Felles for dem er at de ikke skal samles inn som plastemballasje, men kastes som restavfall.

Desinfeksjonsmidler
Hva med flasker med håndsprit eller andre desinfeksjonsmidler? Når de er helt tomme sorterer du dem som plastemballasje. Dersom flasken ikke er tom, må den leveres som farlig avfall.