Informasjon om nye fastleger i Hustadvika og samling av daglegevakt i Elnesvågen fra 27.09.2024

Vi har i Hustadvika kommune 12 fastlegehjemler. Vi har i lengre tid strevd med å rekruttere fastleger til 2 av disse hjemlene. Kommunestyret vedtok i juni å samle fastlegetjenestene ved Fræna legekontor. De ledige fastlegehjemlene ble derfor utlyst på nytt, og denne gangen fikk vi flere gode søkere.

Nye fastleger

Vi er svært fornøyde med å kunne bekrefte at vi har ansatt legene Emil Nerbø Reiten (34 år) og Ane Marta Lindseth Stige (30 år) i de to ledige fastlegehjemlene.

Emil og Ane Marta starter opp som fastleger 1. oktober.

For innbyggerne som tilhører deres pasientlister vil oppmøtested bli ved Fræna legekontor fra 1. oktober.

Emil og Ane Marta er i gang med sin spesialistutdanning i allmennmedisin, og vi kan ved Fræna legekontor tilby dem et videre utdanningsløp. De er begge to allerede godt kjent med kommunen, siden de har vært her både som LIS1-leger og i vikariat for fastlege i permisjon. Vi er veldig glad for at Emil og Ane Marta blir viktige ressurser i våre fastlegetjenester framover.

Samling av daglegevakt

Siden vi nå får besatt de to ledige fastlegehjemlene, og disse betjenes fra Fræna legekontor, vil daglegevakt f.o.m. den 27. september bli samlet ved Fræna legekontor. Vi har fra ferieperioden i sommer erfaring med at dette er en god løsning. Vi har forsterket legedekning på daglegevakta, slik at dette tilbudet skal ha tilstrekkelig kapasitet.

Samling av legetjenestene fra 1. oktober

Fastlege Liva Izaka er i permisjon. Hennes pasienter følges nå opp av vikarlege. Alle fastlegene samles ved Fræna legekontor fra 1. oktober 2024. Fra samme dato vil Eide legesenter være stengt.

Venteliste hos fastleger

Kommunen jobber for at innbyggere som ønsker det, skal ha mulighet til å bytte fastlege. Som følge av de utfordringene vi har hatt med rekruttering har det over tid bygd seg opp ventelister hos flere av våre fastleger. Samtidig med at vi nå har fått ansatt leger i de ledige fastlegehjemlene, har flere av de andre legene sagt seg villig til å øke sine fastlegelister noe. Flere av de som har ventet lenge vil derfor de neste ukene få beskjed om at de har fått plass hos den legen de har stått på venteliste hos. Utfordringen med ventelister er ikke løst med dette, derfor vil vi også fremover se på tiltak for å redusere disse.