Du kan få månedlige faktura på kommunale eiendomsgebyr

Hustadvika kommune tilbyr månedlige faktura på kommunale eiendomsgebyr. Hvis du ønsker denne løsningen, må du selv gå inn på «Min eiendom» via hjemmesiden vår og endre fakturahyppighet.

For å kunne benytte seg av denne muligheten, må følgende krav være oppfylt:

• Årlig sum på kommunale eiendomsgebyr må være minimum kr 4.000,-
  • Digital utsending av faktura – det vil si at du ikke mottar faktura på papir

Faktura sendes ut rundt den 1. hver måned og har forfall den 20. den måneden fakturaen gjelder for.

Mulig å motta en faktura pr år

Det vil også være mulig å velge kun en faktura pr. år. Om du ønsker en faktura, må du gå inn og velge dette på «Min eiendom» i desember måned. Årlig faktura blir sendt ut i april hvert år.

Gjør oppmerksom på at fakturahyppighet følger eiendommen, også ved eiendomsoverdragelse.

Eiendomsskatt og vannmåleroppgjør er ikke klar før rundt den 1. mars hvert år. Derfor vil de som velger månedlige faktura, oppleve at beløpet på fakturaene vil variere de 3 første månedene. Den største fakturaen vil komme i mars. Januar og februar vil ha noe lavere beløp. Fra april måned og ut året vil beløpene være like.

Hvis man ikke gjør noen endringer i «Min eiendom», beholder man den gamle ordningen med en faktura pr. kvartal. Disse fakturaene vil også ha forfall den 20. hver måned.

Har du spørsmål? Send mail til okonomi@hustadvika.kommune.no