30. september signerte kommunene Molde, Hustadvika, Rauma, Vestnes og Aukra tjenesteavtale med Helseplattformen.

Det betyr at de innfører det nye, felles journalsystemet for hele helsetjenesten og får samme system som sykehusene i hele Midt-Norge.

Foreløpig oppstartsdato for disse kommunene er satt til november 2023.

Eies av den offentlige helsetjenesten

Helseplattformen skal blant annet gi bedre informasjonsflyt i helsetjenesten og bidra til økt pasientsikkerhet. Selskapet eies av Helse Midt-Norge RHF og alle kommuner som tar i bruk løsningen.

Foreløpig er systemet tatt i bruk i Trondheim kommune og ved laboratoriene på sykehusene i Midt-Norge. Alle sykehus i regionen skal bruke systemet, og alle kommuner som vedtar det får dermed for første gang en felles løsning med spesialisthelsetjenesten.

Følger pasienten

Med Helseplattformen er Midt-Norge utprøvingsregion for det nasjonale målbildet «Én innbygger – én journal». Både forrige og nåværende regjering har understreket viktigheten av prosjektet. Visjonen er en journal som følger pasienten, mens vi i dagens helsevesen har helseopplysningene våre spredt i ulike systemer hos de ulike tjenestene.

Digitalisering av helsetjenesten pågår i stort tempo, men Midt-Norge ligger flere år foran resten av landet og er eneste region med samme løsning for sykehus og kommunal helse og velferd.

I de andre helseregionene har sykehusene valgt å videreutvikle dagens systemer og ikke ha en felles løsning med kommunene.

Kommunene utenfor Midt-Norge er invitert til å bli med i Felles kommunal journal, et prosjekt som foreløpig er på utredningsstadiet. Helse- og omsorgsministeren har understreket at dette ikke er et alternativ for kommunene i Midt-Norge.

HelsaMi for alle

Pasientorganisasjonene er svært støttende til Helseplattformen. Systemet har en egen innbyggerportal, HelsaMi, der pasienter og pårørende vil få en mye tettere kontakt med helsetjenesten enn i dag. Det blir enkelt å se sin egen journal og sine egne oppdaterte helseopplysninger. Legemiddelliste oppdatert i sann tid er en av nyvinningene, en annen svangerskapskortet for gravide som nå endelig kommer i digital versjon.

HelsaMi kan allerede lastes ned på telefonen, og vil fylles med mer innhold etter hvert som flere sykehus og kommuner tar den i bruk. Les mer her: https://helseplattformen.no/helsami

Innføringsplanen

Helseplattformen innebærer nye måter å jobbe på for helsepersonell og krever forberedelse og opplæring. Materiell og kursopplegg ligger klart og planlegging gjøres av kommunens eget innføringsprosjekt.

Per 1.oktober 2022 har 45 kommuner startet sine forberedelser, mens 18 av disse har inngått det forpliktende samarbeidet som tjenesteavtalen innebærer. Kommunene har et samarbeidsråd som p.t. ledes av kommunedirektøren i Kristiansund og består av en rekke kommunale ledere. Rådet har gitt premisser for innholdet i tjenesteavtalen og kommunene har selv deltatt i utforming av innføringsplanen der kommuner kobler seg på i ulike puljer. Den ser foreløpig slik ut:

12. november 2022:
Åfjord, Indre Fosen, Ørland, Holtålen, Os og Røros sammen med St. Olavs hospital

Februar 2023:
Levanger og Verdal sammen med sykehusene i Helse Nord-Trøndelag (Levanger og Namsos)

April 2023:
Ålesund kommune sammen med sykehusene i Helse Møre og Romsdal.

November 2023:
Kristiansund, Hustadvika, Molde, Rauma, Aukra, Vestnes, Fjord, Rindal og Sula.

Se utfyllende tekst på Helseplattformens nettsider: https://helseplattformen.no/romsdalskommuner-signerte-avtale-med-helseplattformen

Mer informasjon på www.helseplattformen.no.

Fra venstre: Eli Åse Gravdehaug, hovedtillitsvalgt Per Sverre Ersvik, kommunedirektør Hustadvika Toril Hovdenak, kommunedirektør Rauma kommune Marianne Stokkereit Aasen, kommunedirektør Molde kommune Kristian Skålhavn, kommunedirektør Vestnes kommune Gerd Marit Langøy, kommunedirektør Aukra kommune Ulf Dahl Ryen, Helseplattformen Caroline Helland, innføringsleder Rauma kommune Ingebjørg Nergaard, innføringsleder Molde kommune Katrin Markusdottir, innføringsleder Hustadvika kommune Mein Kristine Kleiva, innføringsleder Vestnes kommune John Helge Frøystad, innføringsleder Aukra kommune Gøril Groven, Regional innføringsleder Romsdal Molde kommune